Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
18.11.2006 13:34 - Забавна квантова физика
Автор: sunflower Категория: Лични дневници   
Прочетен: 7992 Коментари: 16 Гласове:
0



Първо, това го извадих от Уикипедия като търсех информация за квантовата механика:

"Интересувам се силно как се движи електрона около атомното ядро: описвайки окръжности или хаотично. 
Ето обяснение в съвсем свободна форма:
Къде е Стоян? — Мотаеше се на 4-тия етаж. А Пешо? — Май са го виждали сутринта. Тука трябва да е някъде. Точно така може да се опише движението на електрона, и по никой начин по-точно. Вторият отговор е за свободен електрон. Това е неенциклопедичен преразказ на При микрочастиците понятията „точни координати“ и „траектория“ просто не съществуват, и класическата механика просто няма с какво да работи. Затова е създаден разделът от физиката „квантова механика.“ Електронът няма точно определен път (траектория) и това си е! НЯМА!!! Ако в началото на 20-ти век лафа за непредсказуемо движение е бил: „ходи като изоглавен“, то във втората половина се казваше „той е като свободен електрон“. Но със сигурност се знае, че електроните се мотаят около ядрото не навсякъде, а само на определени етажи — енергетични нива. Нека на електрона му се подаде енергия, с която той отива на по-горното енергетично ниво. Ако обаче има по-долно ниво незаето, той след време ще слезе на него и ще има по-малка енергия. Разликата ще я излъчи като фотон с точно определена дължина на вълната. (известно е, че енергията на фотона зависи САМО от дължината на вълната му.) Какви са енергийните нива, възможни за заемане от електроните, респективно разликите между тях, зависи от поредния номер на химическия елемент. Затова еди кой си елемент излъчва светлина само с някои, точно определени дължини на вълните. Което, като за енциклопедия се пише „ Най важното практическо следствие от това е, че спектъра на излъчване на атомите е от отделни линии, а не непрекъснат.“ 

 А тук пускам още един откъс от "Холографската вселена" на Толбот, защото израза "постоянно течаща квантова супа" ме разби :))))) /да си припомним първо постановката на квантовата физика, че поведението на обекта, зависи от наблюдаващия го ... ето какъв пример е даден в книгата:/

 "Да си представим, че имате топка за боулинг, която е топка само докато я гледате. Ако поръсите с талк цялата пътечка за боулинг и изтъркаляте такава „квантова" топка към кег-лите, тя ще трасира единична линия през талка, докато я наблюдавате. Но ако мигнете, докато тя се търкаля, ще откриете, че за секунда или две, в които не я гледате, топката за боулинг престава да трасира линия и вместо това оставя широк вълнов шлейф, подобно на вълнообразните ивици на пустинна змия, докато се движи на верев по пясъка. Подобна ситуация е сравнима с тази, в която попадат квантовите физици, когато за пръв път откриват данни, че квантите се сливат в частици само когато са наблюдавани, физикът Ник Хърбърт, който подкрепя тази интерпретация, казва, че това понякога го кара да си представя, че зад гърба му светът е винаги „една напълно неопределена и непрестанно течаща квантова супа". Но винаги, когато се обърне и се опита да види супата, неговият поглед мигновено я замразява и тя се превръща в обикновена реалност. Той смята, че това ни прави малко като Мидас, легендарният цар, който никога не познал усещането при допир на коприна или от ласката на човешка длан, защото всичко, до което се докоснел, се превръщало в злато. „По същия начин хората никога не могат да изпитат истинската текстура на квантовата реалност - казва Хърбърт, - защото всичко, до което се докоснем, се превръща в материя."

:)))) Готинко, а? Всичко зад нас е само "една напълно неопределена и непрестанно течаща квантова супа". 



Гласувай:
0



Следващ постинг
Предишен постинг

1. анонимен - ДК:..
18.11.2006 16:33
Слънчогледче, харесвам си квантовата физика,
знаеш :)
И този 2ри пост по темата ме радва много ..
цитирай
2. sunflower - :))))
18.11.2006 16:39
Знам. :)
Нещо напоследък ме мързеше да чета, но това дето го четох сутринта ме зарадва много и мен :)))
цитирай
3. sunflower - И аз така мисля, Банкер :))))
18.11.2006 23:20
Ако така се преподаваше в училище, .... щеше да е толкова интересно и забавно, че децата щяха да учат с кеф .... и така щяха да запомнят повече и може би щяха да се вдъхновяват ... да научават още и още ... :)
цитирай
4. strianakiev - Недейте моля Ви....
19.11.2006 15:39
Ако това се преподава в училище децата ще се объркат окончателно...За тях света е подреден и ясен и само трябва да има време да бъде възприет и опознат...Да светът, който се възприема от образования възрастния човека е вероятностен, но това не може да се осъзнае и асимилира от децата и необразованите хора моментално. Представете си ако един селски труженик има съзнанието, че земята му е виртуална...та той никога няма да се хване да е обработва и тогава от къде ще се храним...За всичко си има хора..и за супата и за материята..Масовата неграмотност на хората по света не е случайна..тя си е необходима...
цитирай
5. mi6ka66 - От преподавателска гледна точка ...
19.11.2006 16:06
... смятам, че именно интересният начин на поднасяне на информацията прави същата привлекателна за децата. Преди малко обяснявах на една седмокласничка закона на Архимед и причините телата да плават ... обяснявах и го, пускайки топче последователно във вода, а после - в пчелен мед ... после решихме да порешаваме малко задачки по математика, а после ... после тя сама ме помоли да и обясня още нещо от физиката ;)))) ...
цитирай
6. sunflower - :)
19.11.2006 16:43
Господин Янакиев, не говорехме това да се преподава в училище, а ТАКА да се преподава - т.е. със забавни примери от ежедневието ... вижте коментара на Mi6ka66 :))))))
цитирай
7. mi6ka66 - Много правилна забележка, sunflower :)))
19.11.2006 17:17
Човекът не се учи само и единствено в училище ... примерите от ежедневието са също много важни :)))
цитирай
8. анонимен - Интересно предложение...
19.11.2006 17:36
Но, какъв пример бихте дали за да онагледите теорията на Хайзенберг...За неопределеността на едно дете от 7-клас. Как бихте обяснили безтегловността на човек, който никога не е почувствал. Невъзможно е. Трябваше да го усетя за да го разбера. Как можеш да повеярваш, че земята има форма на кълбо ако не го осезаеш. Как можеш да разбереш какво е ортодромия и какво е локсодромия ако не ти се е наложило да го реализираш. Как бихте отговорили в тази връзка защо презокеанските полети се извуршват по локсодромия а не по ортодромия? Има си нива, които си оставят неразбираеми за не малка част от хората през целия им живот. Например: ако питате една млада дама, която Ви пише сметка за изразходваната вода за изтеклия месец в размер на 80 куб. метра дали си представя, колко килограма вода е това не се изненадвайте, ако тя Ви отговори 800 кг. с такава непоколебима увереност, че всички учени от древността до днес да се явят пред нея и да твърдят в един глас, че това са цели 80 тона вода тя ще остане непоколебима. Без невежи хора не може. Има хора, които просто не искат да научават нищо. Огледайте се и ще се убедите. Никакви опити за обяснения и напъни за приближаване на индивида до "познанието" не са в състояние да преодолеят тази невидима стена на "нежеланието". На училище трябва да се ходи само "ПО ЖЕЛАНИЕ". Всички опити на обществото от хилядолетия насила да се внедрява знанието са пълен провал. Ние идвам на този свят с желанията си и през целият си живот преследваме само тях. Желанието за наука е много далечно желание за индивида...преди това желание има много по сериозни желания храна, секс, пари..и т.н. Забележете най-богатите хора в света в момента са без висше образование. Няма изключения.
цитирай
9. sunflower - Разбира се, съгласна съм с Вас!!!!
19.11.2006 17:45
Не исках да кажа, че всички непременно трябва да се образоват, а и образованието не е никаква гранция за мъдрост от друга страна - не заменям необразованата си баба, за 100 професора :))))))
И невежеството сигурно е необходимо, щом казвате ...
Ходенето на училище "по желание" ми звучи като добра идея ... колко ли желаещи би имало тогава обаче??? :))))
цитирай
10. анонимен - За съжеление сте права..
19.11.2006 18:01
Ще има много малко желаещи и обществото ще бъде принудено отново да премахне "демокрацията" и да я замени с "крация"....Така, че не е необходимо да променяме света - подредбата..тя е оптимална а тряба да помислим как да променим представата си за себе си.
цитирай
11. sunflower - Точно така ...
19.11.2006 18:07
... всеки трябва да го направи със себе си, ...
а това неминуемо ще се отрази
по някакъв начин и на другите, ...
ако не всички ... поне на децата ни ...
макар че, както нищо не е случайно
и собствените ни деца не са случайно при нас ...
и ... изобщо интересно какво ще стане накрая ... :)

цитирай
12. анонимен - Остават само 244 години...
19.11.2006 18:13
Не са малко но за бечноста е един миг..изхода е ясен...ще живеем като истински божии творения...Днес можем само да се опитаме да направим по-безболезен пътя...
цитирай
13. mi6ka66 - Не бързайте с изводите ...
20.11.2006 09:32
... за това, колко точно години остават, драги господин Анонимен. Според Вас колко хора правят ежемесечен разбор на това как са преживели текущия месец ... и то не само от материална, а и от морална гледна точка? Не смятате ли, че най-лесното за един образован човек е да блесне с интересни думички и изискани фрази пред останалите? Нима трябва да отречем опитите за утвърждаване на стремежа към знанието просто защото едно дете не може да осъзнае следствията от това, че земята е почти сфера? Е, да ... съгласна съм, че трябва да се учи по желание, но кой ще създава у децата такова желание? ;)
цитирай
14. strianakiev - Моля за извинение...анонимния е strianakiev..
20.11.2006 13:50
Имате право..приема бележките Ви и Ви благодаря за напомнянето, че стремежа към знанието не може да се остави само на "свободния избор" на детето..В нашия свят да се учи по желание си е една химера...защото ние нямаме свободна воля...обществото ни програмира живота. Благодаря Ви за ценните съвети. Ще се постарая да ги следвам.
цитирай
15. анонимен - физик с акъл
25.09.2008 11:24
реални са само болестите и данъците в света.всичко останало е странно
цитирай
16. анонимен - към г-н анонимен
18.01.2009 11:07
Човека не се ражда с желание или инстинкт за пари децата в ранна вазраст нямат представа какво са парите,хората в далбока древност сащо са нямали.Монетарната система е измислена доста след саздаването на колелото и то за да зароби хората и да ги накарат циал живот да работят за някого с една единствена цел-парите ,не зас
тото схте постигнат несхто,не защото им харесва или им е интересно ,а за да печелят пари.А колкото до храната и т.н.ако тези нужди(изклучвам секса) са задоволени тогава човека ще почне да мисли за наука, изкуство,културно развитие.Цивилизацията не може да достигне възхода си ,докато не баде срината негодната монетарна система и не се важвде икономика,основана на ресурсите.
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: sunflower
Категория: Лични дневници
Прочетен: 5624263
Постинги: 1761
Коментари: 12611
Гласове: 39186
Спечели и ти от своя блог!
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930