Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
20.09.2011 15:15 - Как се философства с чук II
Автор: sunflower Категория: Лични дневници   
Прочетен: 2540 Коментари: 7 Гласове:
11


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg

ЧУКЪТ ГОВОРИ

 

            Защо си толкова твърд? — запитал веднъж дървеният въглен диаманта. — Та нали сме близки роднини?“

            „Защо сте толкова меки? О, братя мои, тъй ви питам АЗ, та нали сте мои братя?

            Защо сте толкова меки, толкова неустойчиви, отстъпчиви? Защо има толкова много отричане и отхвърляне в сърцата ви? Толкова малко съдба във взора ви?

            И ако не желаете да бъдете съдба и неумолими, как бихте могли да побеждавате заедно с мене?

            И ако вашата твърдост не може да блести и да реже и да разрязва както диамант, как бихте могли вие някога заедно с мене да творите?

            Творците именно са твърди. И блаженство би трябвало да изпитвате, когато ръката ви оставя своя отпечатък върху хилядолетията като върху восък:

            — блаженство да пишете върху волята на хилядолетия като върху мед и по-твърди от мед, по-благородни от мед. Съвсем твърдо е само най-благородното.

            Този нов скрижал, о, братя мои, аз издигам над вас — бъдете твърди!“*

            [* Фр. Ницше. Тъй рече Заратустра. С, 1990, стр. 226, превод Жана Николова-Гълъбова.]

 

 

"Защото какво е свободата? Да притежаваш воля за собствена отговорност. Да запазиш разделящата дистанция. Да останеш равнодушен към трудностите, към лишенията, към самия живот. Да си готов да жертваш за делото си много хора, в това число и себе си. Свободата означава господство на мъжествените, на военните и победоносни инстинкти над други — например над щастието. Освободилият се човек, а още повече освободилият се дух, презрително тъпче всякакво задоволство и успокоение, свойствено на бакали, християни, крави, жени, англичани и какви ли не още демократи. Свободният човек е воин. С какво се измерва свободата при индивидите и народите? С противодействието, което трябва да бъде преодоляно, чрез силата, която сме употребили, за да останем „над“ нещата, да останем отгоре. Висшият тип свободен човек трябва да се търси там, където непрекъснато се преодолява най-жестока съпротива — на крачка от тиранията, на прага на опасността от робство."

 

"С безкрайна самодисциплина той /Гьоте/ търсеше единството, той се създаваше… Сред това нереално настроено време Гьоте бе убеден реалист — той утвърждаваше всичко нему сродно, .... Гьоте вярваше в създаването на онзи смел и образован човек, близък на всичко природно и телесно, изпитващ почит към самия себе ги, способен да носи на плещите си световното богатство и многообразие, достатъчно силен за всяка свобода и толерантен не от слабост, а от оная могъща сила, за посредствения гибелна, а за него поредна привилегия, който да обладава всичко човешко без слабостта — била тя във вид на порок или добродетел"

 

"Но великите хора биват винаги погрешно разбирани, измервани с жалката перспектива на обществената полезност. Да не можеш да извлечеш от тях полза — сигурно това също е част от великото …"

 

 "Психологията на оргазма като жизнено, преливащо от сила чувство, където болката въздейства стимулиращо, ми даде ключа към понятието трагично чувство, погрешно разбирано както от Аристотел, така и от нашите песимисти… Трагедията е толкова далеч от това, да доказва песимизма на елините в стила на Шопенхауер, че тя би трябвало по-скоро да се смята за негова противоположност , за негово решително отрицание. Утвърждаването на живота в най-страшните и трудни проблеми, на волята за власт, която жертва своите най-висши представители, за да задоволи собствената си неизтощимост — това аз наричам Дионисово, в него открих моста към психологията на трагическия поет… Не да се освободиш от страха и състраданието, не да се пречистиш от някакъв опасен афект чрез несдържано разтоварване, както смяташе Аристотел, а преодолявайки болката и състраданието, да изпиташ върховното удовлетворение от това да се отъждествиш с раждането — удовлетворение, съдържащо в себе си и унищожението… Аз отново стигнах до мястото, откъдето тръгнах; „Раждането на трагедията“ бе моята първа преоценка на всички ценности: отново стъпих на почвата, дарила жизнени сокове на моята претенция, на моето умение, аз — последният ученик на философа Дионис, аз — учителят на вечното възвръщане…"

 

Независимо, че изглежда краен в някои свои изказвания, Ницше е имал смелостта, присъща на малцина – да преоцени всички ценности и аз безкрайно му се възхищавам за това.  Възхищавам се на свободния му дух, на силата му, и на начина, по който утвърждава живота и развенчава християнството и повечето митове за добродетелите на съвременното общество. 




Гласувай:
11



1. lovehunter - !!!
20.09.2011 18:41
чудесен пост!
задължително е отвреме навреме да се връщаме към Ницше - там са изворите и, ако ще пием, да пием директно от тях. но аз мисля, че в някои случаи, подведен от изгарящата си страст и лупинги на мисълта, той допуска съмнителни мисловни концепции... и една от тях е отношението му към християнството. Но кой съм аз, че да съдя Ницше:)))
цитирай
2. 4aiotgluhar4e - Тепърва ще преоткриваме Ницше и ...
21.09.2011 00:23
Тепърва ще преоткриваме Ницше и може би някой ден ще го разберем.
цитирай
3. sunflower - :)
21.09.2011 07:54
мисля, че Ницше ни учи как да бъдем Човеци. не смирени поклонници, не Богове или Ангели, не кротки еснафи, а Човеци в целия си блясък. учи ни как да мислим самостоятелно, а това много, ама наистина много малко хора някога са го правили :)
цитирай
4. strianakiev - Интересно твърдение ...как да бъдем Човеци....
06.10.2011 16:21
Живот на Ницше е страдание...Той не намира сили в себе си да прости на първата и единствена жена в живота му...която го заразява със сифилис...Той не ще да приеме съдбата си и превръща в Ад живота си и този на близките си. Той търси Човека и не приема, че това биологично създание, което го гледа от огледалото е предопределено да стане Човек.
цитирай
5. martiniki - това е по моята част, великата безполезност; инак съм просто жена
12.10.2011 10:28
Но великите хора биват винаги погрешно разбирани, измервани с жалката перспектива на обществената полезност. Да не можеш да извлечеш от тях полза — сигурно това също е част от великото …"
цитирай
6. sunflower - @strianakiev
13.10.2011 20:51
Животът на всички на моменти е страдание и всеки сам си знае през какъв Ад му се налага да преминава. Да се самозалъгваме, че сме прекрасни и щастливи няма полза ... много по-добре е да знаем какво сме и какви са ни ограниченията .... и въпреки това да утвърждаваме живота.
цитирай
7. sunflower - @martinki
13.10.2011 20:54
да, великите могат да бъдат полезни само на други велики, а не на обществото, което ..... е много далеч от великото :)
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: sunflower
Категория: Лични дневници
Прочетен: 5611944
Постинги: 1761
Коментари: 12611
Гласове: 39186
Спечели и ти от своя блог!
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930